Black Panther: Wakanda zauvijek

Black Panther: Wakanda zauvijek (Black Panther: Wakanda Forever, 2022.) – Recenzija filma

UPOZORENJE: Blagi spoileri za film Black Panther: Wakanda zauvijek

Tragična smrt Chadwicka Bosemana

Godine 2018., prije Marvelovog megahita Osvetnici: Rat beskonačnosti, u sklopu „treće faze“ u kina je pušten Black Panther s Chadwickom Bosemanom u glavnoj ulozi. Iznenađujuće, film ne samo da je oduševio obožavatelje i kritičare, nego je i donio prihod veći od vrtoglavih milijardu dolara i ostavio svoj utisak na afroameričku zajednicu. Nastavak tog hita, naslovljen Black Panther: Wakanda zauvijek, iščekivan je s velikom neizvjesnošću. Između ostalog, tomu je razlog tragična činjenica da je sjajni glumac Chadwick Boseman preminuo.

Naime, premda je uspio osvojiti čitav svijet svojom majstorski odigranom ulogom Black Panthera, Boseman je dugo vrijeme potajno vodio bitku s rakom debelog crijeva. Jednom kad nas je iznenadno napustio 2020. godine, Black Panther: Wakanda zauvijek zatekao se u problemu. Kako snimiti nastavak tako velikog hita kao što je bio Black Panther bez glavnog glumca? Jedna od opcija bila je zamijeniti Bosemana, no Marvel je smatrao kako je on toliko obilježio ulogu T’Challe da bi njegov recasting bio neprikladan. Stoga je rješenje bilo organski nastaviti priču bez kralja Wakande.

Film bez Bosemana

Obožavatelji su se pribojavali da film neće funkcionirati bez Bosemana, no redatelj Ryan Coogler i ostatak tima uspjeli su nas uvjeriti u suprotno. Premda Boseman nije dio ovog filma, njegov trag osjeća se tijekom čitave priče. Black Panther: Wakanda zauvijek započinje upravo T’Challinom smrću. Rastresena i shrvana princeza Shuri (Letitia Wright) bori se najmodernijom tehnologijom kako bi spasila bratov život od nepoznate i opake bolesti. Nažalost, čak ni vakandska moderna umijeća nisu dostatna da kralj preživi. Jednom kad kadra nestane, Marvelov logo izranja u tragičnoj tišini, prikazujući pritom isključivo prizore s Bosemanom, umjesto sa šarolikim likovima iz čitavog Marvelovog filmskog univerzuma. Gledateljima je jasno da T’Challin duh – odnosno, Bosemanov – lebdi nad nadolazećom pričom.

Ovaj posljednji dodatak Marvelovoj četvrtoj fazi nastavlja, kao i drugi filmovi iz spomenute faze, istraživati tematiku gubitka. Coogler dopušta početku da diše, da se gledatelji oproste od T’Challe i Bosemana na prihvatljiv način pun poštovanja prema pokojnom glumcu. U prvom je planu sad princeza Shuri, tehnološka genijalka za koju otprije znamo da može stajati rame uz rame s Tonyjem Starkom (Robert Downey Jr.) ili Bruceom Bannerom (Mark Ruffalo). Prepoznatljiva postava iz prvog filma (koja je djelomično prisutna i u filmovima Kapetan Amerika: Građanski rat, Osvetnici: Rat beskonačnosti, Osvetnici: Završnica, te u Disney+ seriji Falcon i Winter Soldier) vraća se jednako jaka kao i ranije da pravi društvo Shuri u filmu Black Panther: Wakanda zauvijek.

Dakle, uz princezu se pojavljuju špijunka Nakia (Lupita Nyong’o), generalica posebne vakandske garde Dora Milaje, Okoye (Danai Gurira), vođa planinskog plemena M’Baku (Winston Duke), članica Dora Milaje Ayo (Florence Kasumba), princezina majka Ramonda (Angela Bassett), te pripadnik CIA-e Everett K. Ross (Martin Freeman). Ovo su sva lica koja poznajemo iz originalnog Black Panthera, ali, kao što je ranije rečeno, nitko od njih ne razočarava ni u filmu Black Panther: Wakanda zauvijek. Dapače, čini se da su svi glumci u potpunosti predani ulogama.

Ayo i Shuri u filmu Black Panther: Wakanda zauvijek.

Jednom kad se gledatelji i likovi donekle pomire sa smrću T’Challe, priča nas u filmu Black Panther: Wakanda zauvijek dovodi do zapleta. Negdje usred Atlantika na drugom kraju svijeta, u zajedničkoj operaciji CIA-e i Navy SEAL-ova, Amerikanci pomoću najmodernijeg uređaja podvodno tragaju za vibranijem. Podsjetimo se, vibranij je u Marvelovom univerzumu najsnažniji metal, kovina od koje je izrađen štit Kapetana Amerike, te izvor bogatstva i napretka države Wakande. Dok dobri stari Amerikanci čeprkaju po dubinama oceana, kao u kakvom nasilnom hororu iznenadno ih napadaju tajanstvena, čovjekolika morska bića sa supermoćima. Nemojmo se zavaravati: ova plava ekipa koja podsjeća na narod Na’vi iz Avatara Jamesa Camerona naočigled ubija operativce, nešto što se inače i ne prikazuje toliko jasno u Marvelovim filmovima.

Namor je izvrstan zlikovac

Natrag u Wakandi, vođa te iste podvodne rase, Namor (Tenoch Huerta Mejía), nesmetano se probija kroz vakandske štitove i pojavljuje pred Shuri i Ramondom. Namor, zapovjedan, odlučan ali i razuman vladar, objašnjava sljedeće: njegovo podvodno carstvo Talokan razvilo se baš kao i Wakanda zahvaljujući vibraniju. No, kako su Amerikanci razvili tehnologiju za pronalazak vibranija zbog kojeg njegovom carstvu prijeti razotkrivanje, on ucjenjuje Shuri i Ramondu da pronađu znanstvenicu koja stoji iza spomenute tehnologije i dovedu je njemu, inače će njegov narod sravniti afričku državicu sa zemljom. Ovdje leži glavni dramski sukob u filmu Black Panther: Wakanda zauvijek. Wakanda je suočena s gotovo jednako snažnim, ako ne i snažnijim, vibranijskim carstvom… uz izuzetak što stanovnici Talokana nisu uobičajeni ljudi poput vakanđana, već superljudi koji ne zaziru od ubijanja.

Shuri i Okoye odlaze u Sjedinjene Američke Države kako bi ondje pronašli znanstvenicu i popravili stvar. Ispostavlja se da je znanstvenica mlada studentica Riri Williams (Dominique Thorne), također briljantan um poput Shuri i legendarnih genijalaca iz ranijih filmova. Svi ljubitelji Iron Mana ovdje će moći osjetiti dašak nostalgije – ili možda žudnje za budućnošću – jer Riri Williams, u stripovima poznata kao Ironheart, Afroamerikanka je koja razvija vlastiti Iron Man oklop. Shuri nastoji zaštititi studenticu od napada stanovnika Talokana, no, kao što to uvijek biva u fikciji, stvari se tek potom zakompliciraju između Wakande i podvodnog carstva.

Black Panther: Wakanda zauvijek udaljuje se od tipičnog Marvelovog recepta

Ono što je zanimljivo u vezi ovog filma jest činjenica da se, barem u nekoj mjeri, on udaljuje od klasičnog Marvelovog recepta. Bogu hvala, humor je smanjen (gotovo ga nema), pa ovo nije još jedan Thor: Ljubav i grom. Film zbog tematike smrti i Chadmanova odlaska poprima ozbiljniji ton, što je kvalitetno osvježenje. Netko će zamjeriti činjenici što Black Panther: Wakanda zauvijek traje gotovo 3 sata (jedan od najduljih Marvelovih filmova), no priča nikad ne dosadi, niti su pojedine scene razvučene. Nadalje, Namor je kao zlikovac izvrstan: opak i prijeteći, ali s razumljivom i prihvatljivom motivacijom. Možda neće biti zapamćen u mjeri kao što su zapamćeni Loki, Thanos, Vulture ili Zemo, ali svakako mora biti smješten u više klase Marvelovih zlikovaca, poput Killmongera. Što se tiče samog zaštitnika i superjunaka Black Panthera, on iz očitih razloga nije prisutan u onoj mjeri u kojoj je bio u originalnom filmu. No, jednom kad osvane na ekranu, njegov je dolazak i više nego dobrodošao. Nećemo vam odati tko preuzima njegovu ulogu.

Nakon svih razgranatih zapleta, brojnih scena iza odjavnih špica koje vuku na različite strane, ovaj posljednji film u četvrtoj fazi, 30. po redu u cijelom Marvelovom filmskom univerzumu, pruža još jednu lijepu dobrodošlicu izvjesnom elementu. Premda postoji dirljiva scena tijekom odjavne špice, nakon same odjavne špice nema ničega. I to je upravo ono što ovom studiju treba u ovom trenutku: film koji ne služi kao reklama za ono što tek dolazi, već više-manje zaokružena cjelina. Black Panther: Wakanda zauvijek upravo je jedna takva cjelina, zbog čega funkcionira kao kvalitetan zaseban film.

Da zaključimo. U filmu Black Panther: Wakanda zauvijek, obožavatelji mogu očekivati uzbudljive akcijske scene, funkcionalan dijalog, više-manje solidan CGI, uobičajeni manjak realističnosti, dobrog zlikovca, te ozbiljan pristup. Sve u svemu, ovo je ganutljiv dodatak Marvelovom opusu zbog kojeg biste mogli zaplakati dok se prisjećate neprežaljenog Chadwicka Bosemana.