Recenzija: Raya and the Last Dragon (2021)

Pogledali smo najnoviji film iz Disneyeve tvornice animiranih snova i čarolije – Raya and the Last Dragon. Našu recenziju pročitajte u članku.

Žanr: Animirani, fantazija, avantura

Kreator: Don Hall, Carlos López Estrada

Glumci: Kelly Marie Tran, Awkwafina, Benedict Wong

Radnja ukratko: U carstvu poznatom kao Kumandra, iznova zamišljena zemlja nastanjena drevnom civilizacijom, ratnica po imenu Raya odlučna je u pronalasku posljednjeg zmaja.

Ajme, koliko je već bilo prošlo od posljednjeg Disneyevog animiranog filma? Okej, prije godinu dana je bio Onward, ali taj je Pixarov, ali baš Disneyev Disneyev zadnji animirani film je bio onaj famozni Frozen 2. I sada, 15 mjeseci kasnije, stigao je službeni 59. animirani film iz Disneyeve tvornice snova i čarolije. Raya and the Last Dragon je klasični Disneyevski film, i to mislimo u jako pozitivnom smislu. Iako je kompletni koncept filma pravljen pretežito prema šabloni koju je Disney koristio za svoje najveće hitove kao što su Tangled, Frozen, Big Hero 6, Moana itd., ne morate vrištati zbog toga što DIsney zapravo ponovno radi ono što zapravo i zna raditi najbolje. Naime, priča je jaka, a iako gotovo svaki dio filma nas na neki način automatski podsjeća na neke starije Disneyeve animirane naslove, film je i dalje jako zabavan, šaren, vizualno impresivan, ispunjen povremenim i simpatičnim humorom, i na koncu nosi neku konačnu i važnu poruku koju gledatelji (i mlađi i stariji) mogu izvući.

Generalno, film je apsolutno Disneyevski. Tako da, ako volite Disney i njegove animirane filmove, samo izvolite, vas neće razočarati. Ta rečenica govori uglavnom sve, ali hajde da ja to još malo filozofiram jer volim biti temeljit (bez spojlera, naravno). Film je smješten u fiktivni svijet Kumandra, drevnu civilizaciju koja već u samom početku podsjeća na onaj polinezijski svijet iz Moane. Takve civilizacije su inače dobra podloga za građenje priče smještene u svijet fantazije gdje se svakakva čuda mogu događati. Kumandra je jako fino zamišljena i vizualno impresivno prikazna kao zemlja podijeljena u pet frakcija koje se baš i ne vole međusobno. I kako to obično biva, nakon uvodnog objašnjvanja mjesta i vremena radnje, u jednoj od tih pet frakcija upoznajemo se sa glavnom junakinjom – Rayom, koja je najnoviji dodatak opsežnom popisu Disneyevih princeza.

Raya kao glavni lik je sve što Disney princeza mora biti; simpatična, plemenita, dobrog duha, tvrdoglava, predana svom zadatku i klasična avanturistica. Iskreno, zbog tog avanturističkog duha me nekako podsjećala na neku Disneyevsku verziju Lare Croft. Film počinje klasičnim zapletom, u početku sve divno, lijepo i krasno, dok se ne pojavi neki lik zbog kojeg će izbiti opći nered (djeluje poznato?). I naravno, Raya kao glavni lik će kasnije morati srediti stvar. Uz Rayu, upoznajemo se i s ostalim likovima koji su mahom pravljeni po Disneyevoj šabloni. Tu je ljubimac glavne junakinje zvani Tuk Tuk koji je jedan od onih simpatičnih i slatkih stvorenja s kojima nas Disney svako malo upoznaje, zatim zmajica Sisu koja je s glavnim likom povezana na jednoj emotivno prijateljskoj, ali i humorističnoj razini (op. a. poput Baymaxa iz Big Hero 6). Zatim Boun, sporedni lik u svojstvu pomagača glavnim likovima (op. a. Olaf iz Frozena). I na kraju Tong, generalno nepotreban, ali i dalje simpatičan lik koji nevjerojatno podsjeća na onog pijanistu iz Tangleda. Uz to, film nas upoznaje s dobrom dozom ostalih likova, a svaki od njih, iako imaju isti viši cilj kao i glavni likovi, fura neki svoj zasebni fazon. No, dobra je stvar što je svaki od tih sporednih likova doziran u dobroj mjeri pa se ne gubi fokus s Raye i Sisu kao glavnih likova.

No unatoč šablonama, ono što ovaj film čini uspješnim je zapravo inspiracija ovog filma koja je, iako zamotana u taj fantastični svijet Kumandre, izvučena iz stvarnog života. Kroz film se vidi da koliko su scenaristi htjeli kroz taj animirani svijet prikazati koliko je i stvarni svijet rascjepkan, kao i Kumandra, jer danas je nemoguće postići jedinstvo i jednakost među svima jer uvijek će biti najmanje jedna strana koja smatra da zaslužuje više od one druge (to nas je i povijest naučila više puta). Uz to, film je veliki naglasak stavio na lekciju o povjerenju i prijateljstvu među ljudima iz tih različitih dijelova svijeta, pogotovo u situacijama kada misliš da jedina osoba kojoj možeš vjerovati si ti sâm. Dobro, to možda djeluje kao banalna lekcija koju bi svi kao trebali znati, ali činjenica je da i mi živimo u svijetu gdje se povjerenje gradi stepenicama, a spušta se liftom, a ovaj film je to jako lijepo uprizorio kroz oči glavnog lika i glavnog antagonista, i to s obje strane medalje. Koliko god da to možda nekima djeluje banalno, mislim da je to jako lijepa poruka na koju bi se i mlađe i starije gledateljstvo trebalo podsjetiti.

Što se tiče tehničkih segmenata filma, tu je sve odrađeno na vrlo visokom nivou. Film je odlično animiran, što nije nikakvo iznenađenje za Disney. Svijet Kumandre je predivno dizajniran i svaka od njegovih frakcija ima neki svoj zaseban štih. Filmska glazba je također jako dobra, ali treba napomenuti da ovo nije Disney mjuzikl kao Tangled ili Frozen, već samo klasični animirani film u kojem su jedina glazba filmske teme koje podižu atmosferu, i to rade jako uspješno. Također treba pohvaliti glasovne uloge koje su odrađene, moram reći, vrhunski, pogotovo Raye i Sisu koje zapravo čujemo i najviše, ali i ostatak glumačkog kadra odradio je sasvim solidan posao.

I što na kraju reći? Kako smo i rekli na početku, ako volite Disneyeve animirane filmove, samo navalite, nećete se razočarati. Ovaj film nije remek-djelo i sasvim sigurno nije jedan od elitnih Disneyevih animiranih filmova, ali je i dalje jako lijep, srdačan, vizualno impresivan i zabavan film u kojem će bez problema uživati cijela obitelj.

UKRATKO:

Još jedan Disneyev animirani film koji je pokazao kako Disney radi ono što mu najbolje ide. Raya and the Last Dragon je sveobuhvatno jako srdačan i zabavan film, složen od jako dobre priče i ispunjen simpatičnim likovima i povremenim humorom. Film kroz svoje putovanje tim fantastičnim svijetom zapravo daje jedan fiktivni odraz onoga što se događa i u stvarnom svijetu, i to se na koncu koristi da se iz filma izvuče poruka za svaku vrstu gledatelja. Iako je film dosta ispunjen Disneyevskim šablonama koje prevladavaju u skoro svakom njegovom animiranom filmu, kada to sve ukomponiramo s odličnom animacijom, glazbom, jako dobrim glasovnim glumcima i cijelim tim vizualno impresivnim svijetom, dobijemo jedan nesavršen, ali iznad-prosječan film uz kojeg je filmska uživancija svejedno zagarantirana.

Ocjena: 8/10