Recenzija: The Platform (El Hoyo, 2020)

Galder Gaztelu-Urrutia

David Desola, Pedro Rivero

Ivan Massagué, Zorion Eguileor, Antonia San Juan

Okomiti zatvor s jednom ćelijom po razini. Dvoje ljudi po ćeliji. Jedna jedina platforma za hranu i dvije minute dnevno za hranjenje od gore do dolje. Beskrajna noćna mora zarobljena u The Pit.

Recenzija: The Platform (El Hoyo, 2020)

The Platform (Španjolski: El Hoyo) je Španjolski film redatelja Galder Gaztelu-Urrutia, The Platform je iskrivljena društvena alegorija o čovječanstvu u njegovoj najmračnijoj i najgladnijoj.

Platform ima relativno jednostavnu radnju – zatvor nalik vertikalnoj platformi unutar podzemne jame, gdje svaki nivo sadrži dva zatvorenika. Jednom dnevno, platforma s raznovrsnom hranom u ogromnim količinama počne ss spuštati niz katove. Ljudima na svakom nivou su dane dvije minute dnevno da jedu, a onda se platform spušta nivo dolje prije nego dotakne dno. Postoje tri jednostavna pravila.

• svaki zatvorenik smije ponijeti jedan predmet u zatvor
  • hrana se ne smije micati s platforme, inače će vaša ćelija biti zagrijana ili ohlađena do ekstremnih temperatura
  • svakog mjeseca zatvorenici su premješteni u druge dijelove (nivoe) zatvora

Ova tri dijela radnje možda zvuče relativno jednostavno, ali film nas uvlači dublje u ljudsku pohlepu i sebičnost. S obzirom na to da ne znate na kojoj ćete razini završiti sljedećeg mjeseca, nepotrebno je reći da će se oni u gornjim razinama prežderavati od hrane bez ostavljanja onima ispod. Što niže platforma ide, to ima manje hrane zahvaljujući pohlepi onih iznad.

Recenzija: The Platform (El Hoyo, 2020)

Dakako film vuče snažnu paralelu s društvom u kojem elitni dijelovi nemaju baš nikakvu želju dijeliti svoje bogatstvo s onima na dnu koji zbog toga pate. Film također ima zanimljiv pogled na društveno ponašanje u tome što ste svakog mjeseca nasumično postavljeni na razinu, pa ćete jednog dana možda biti na vrhu s onoliko hrane koliko želite, a već sljedeći mjesec ćete biti na dnu izgladnjeli na smrt – situaciju koju bilo tko od nas može doživjeti u stvarnom životu – jedan dan ste radni čovjek, a drugi beskućnik, a ova kriza s koronavirusom nam je to samo dodatno dočarala.

Iako u filmu očekivano nema poznatih lica, treba dodati da su glumci odlično odradili svoj posao.

Vidi se da je The Platform nisko budžetni film, ali samo još jednom dokazuje da nije sve u novcima i šarenilu, već dobar dio filma (njegov najvažniji), leži u kvalitetnoj i originalnoj priči, upravo to je ponudio ovaj Španjolski horor. Poprilično podsjeća na neke starije filmove – dok sam ga gledao cijelo vrijeme sam razmišljao o još jednom niskobudžetnom horor filmu ‘Cube’ – koji, baš poput ovoga, umjesto visokog budžeta imaju vrlo snažnu poruku.

Poistovjetit ćete se i suosjećati sa svakim likom. Svi smo zajedno u ovome. Ili jesmo li? Vi ćete biti suci.