Recenzija: Crisis on Infinite Earths (Arrowverse crossover, 2020) – Zadnja dva dijela

Mjesec dana nakon izlaska prve tri petine, pogledali smo i konačna dva dijela Arrowverse crossovera Crisis on Infinite Earths. Je li ovo u konačnici zaista ispao najveći TV crossover događaj ikad? Saznajte u članku.

Žanr: Akcija, avantura, sci-fi, superhero

Redatelji: Glen Winter, Gregory Smith

Scenaristi: Marv Wolfman, Marc Guggenheim, Keto Shimizu, Ubah Mohamed

Glumačka postava: Stephen Amell, Grant Gustin, Melissa Benoist, Caity Lotz, Ruby Rose, Jon Cryer, David Harewood, Osric Chau, LaMonica Garrett

Sinopsis: Zaglavljeni u Vanishing Pointu, Paragoni traže način za bijeg. Uzaludnost situacije dodatno je zakomplicirao nestanak The Flasha. Međutim, nada se pojavljuje u obliku Olivera, koji otkriva da je postao nešto posve drugo. U međuvremenu, otkrivaju se priče o podrijetlu za The Monitora i Anti-Monitora. Svijetovi su živjeli. Svijetovi su umrli. Nikad ništa više neće biti isto.

Nakon toliko najava, čekanja, isčekivanja i napisanih članaka, Crisis on Infinite Earths je sada iza nas. Uveliko najavljivani i isčekivani crossover Arrowverse svemira koji je najavljen ne samo kao najveći crossover, nego i možda najveći DC i TV događaj u povijesti. E sad, s obzirom na skalu serija, priče i čitavog spektra likova, to da je ovo definitivno najveći crossover nikad nije ni bilo upitno. No ipak, s obzirom na prva tri dijela koja smo gledali prošlog mjeseca, ova zadnja dva su imali na sebi i dodatni pritisak isčekivanja s obzirom na cliffhanger i sve što su prva tri dijela postavila.

E sad, ako ste čitali našu recenziju za prva tri dijela, onda znate da smo sa tim uvodom, s obzirom na sve najavljeno i s obzirom na Arrowversove gabarite, bili izrazito zadovoljni. Međutim, ova zadnja dva dijela su, generalno gledano, jedan veliki miks, jer iako ima nekih zaista odličnih segmenata, neki su nažalost ispali preforsirani te kao takvi nisu bili od nekog ključnog značaja za kompletni crossover što se posebno osjeti u posljednjem, petom dijelu. Iako je ipak dostavio donekle zadovoljavajući zaključak crossovera, kao i zaključak dosadašnje i početak nove faze Arrowversea, nedostajao je taj neki BOOM ili WOW moment zbog čega bi nam ovaj crossover još više porastao u očima.

No hajdemo prvo reći što je ovaj crossover u konačnici odlično ili jako dobro napravio. S obzirom da je bilo najavljeno i za ova zadnja dva dijela dosta toga što se još mora ispričati, bili smo donekle zabrinuti da će tolika količina materijala biti prevelika za samo te dvije epizode te da će sve ispasti previše zbrzano. Pa iako se to u neku ruku pokazalo točnim, ipak nije bilo toliko zbrzano te su se scenaristi koliko-toliko potrudili što bolje ispričati svaki zamišljeni segment priče, barem onoliko koliko im je tih zadnjih sat i pol vremena dozvolilo. Ono što ću naglasiti, četvrti dio (Arrow S08E08) je zapravo bio jedna totalno Endgameska, ali jako dobra epizoda koja je se komonto može shvatiti kao finale samog crossovera, dok ta peta epizoda (Legends od Tomorrow S0500)) je zapravo bila samo neki epilog i zapravo uvod u tu novu fazu ovog svemira, jer sasvim je sigurno da će se tek u nastavcima svake pojedinačne Arrowverse serije otkriti koliko je ovaj novi Multiverzum zapravo drugačiji od onoga na kojeg smo navikli.

Evidentno je da je četvrti dio znatno bolji od petog, a on je, kako sam i već rekao, na totalno Endgameovski način ukomponirao origin priču glavnog negativca, nastavak glavne radnje sa Paragonima te storyline kojim Green Arrow nakon osam godina napokon postaje something else. Također, taj Endgameovska šablona je posebno izražena u segmentu radnje koji nam daje kratke podsijetnike na mnogo ključnih i važnih događaja za glavne likove koje smo gledali u Arrowverseu zadnjih godina. Iako je to zapravo bila i glavna namjena ovog crossovera – obnoviti i pojednostaviti Multiverzum, kao što je to i u stripu napravljeno, iako je taj cilj na koncu postignut, ima nekih stvari koje su se mogle znatno bolje napraviti. Iako je u četvrtom dijelu samo radnja dobro probrana i prezentirana. U petom dijelu je dosta toga, iako zabavno, svejedno dosta zbrzano, a da ne spominjemo da su više od pola epizode potratili samo da svi glavni likovi skuže da sada nisu u istom Multiverzumu u kojem su nekad bili, a da ne spominjem još jedan potpuno bespotreban segment kojeg će najlakše primjetiti oni koji se sjećaju zadnje epizode treće sezone serije Legends of Tomorrow.

Što se tiče likova i glumačkih performansi, iako si se prva tri dijela tu malo zaigrala, ovdje su sada glavnu riječ dobili likovi koji to i zaslužuju. Oliver Queen je potpuno izdominirao svoj dio priče, a uz njega su najbolji Barry/The Flash, Kara/Supergirl i Sara/White Canary. Ako su ova zadnja dva dijela samo jednu stvar napravili bolje od prva tri dijela, to je da su glavni Arrowverse igrači napokon dobili svoja zaslužena mjesta pod reflektorom. Također, moram pohvaliti pristup Batwoman liku u ova zadnja dva dijela jer sam mišljenja da su pretjerali sa potenciranjem i guranjem tog lika u prvi plan u prva tri dijela, ali sada je postignut jako dobar balans jer je Batwoman dobila sasvim dovoljno prostora da ne ostane nezapažena, a izgleda da su showrunneri sada postali svjesni da je ona još uvijek novi lik te će trebati vremena da ona postepeno dođe u tu ligu najvažnijih Arrowverse likova. Iako ona ipak ima glavnu ulogu u jednoj od Arrowverse serija, još uvijek je najsvježiji lik te je potrebno još puno postepenog i neprislinog character developmenta za nju kako bi jednom u budućnosti zasjala punim sjajem kao veteranski likovi sada.

No ipak, iako su taj jedan segment sa likovima jako dobro odradili, jedan drugi, koji se isto tiče likova, u ova zadnja dva dijela baš i nisu. Naime, iako su ova zadnja dva dijela ponajviše ograničena na Paragone, što inače i ne bi bila loša stvar, ali dobra doza likova koji su bili u prva tri dijela uopće nisu pokazani te ne znamo kako je na njih utjecala ova čitava promjena Multiverzuma. Cisco/Vibe, Iris, Mia/Green Arrow II i Ralph/Elongated Man nisu se uopće pojavili. Također, iako se na kraju ipak pojavio i cijeli Tim Arrow, previše bode u oči da se Laurel Lance/Black Canary isto nije uopće pojavila. Dobro, priča sa Mijom i Laurel će se nastaviti u sljedećoj epizodi Arrowa koja će biti pilot epizoda za njihovu spin-off seriju, ali ako je crossoveru bila Dinah, koja je za taj spin-off također pribilježena, zašto su onda ove dvije izvisile? Također, moram izdvojiti i lik Supermana koji u ovom nastavku nije bio ni blizu onome iz prva tri dijela, pa čak ni iz prošlogodišnjeg Elseworldsa. Naime, Superman se samo iznenada pojavio u završnoj borbi i to samo onako: “hej, evo ga!” Bez ikakvog objašnjenja, što nam također nije bilo po volji. Od ostalih likova, vrijedi još istaknuti Jon Cryera koji je kao Lex Luthor i dalje fantastičan, a i njegova uloga u seriji Supergirl nakon Crisisa nas sada stvarno zanima. Nadodao bih da je bio još jedan cameo iznenađenja u četvrtom dijelu, ali iako je zaista bio iznenađujuć, pa i šokantan, preočito je da je pravljen samo zbog elementa iznenađenja te nije imao apsolutno nikakvog utjecaja na radnju, za razliku od Lucifera i nekih drugih cameo uloga iz prva tri dijela.

Već sam spomenuo završnu borbu na kratko, ali iako je ta završna u zadnjem dijelu zapravo vrhunac cijelog crossovera, iako je također strašno zbrzana, borba koju vrijedi istaknuti je ona iz predzadnjeg dijela u kojem se Oliver Queen, sada kao Spectre, suočio sa Anti-Monitorom. Ta borba je bila stvarno fantastična i konačno je pokazala tog Olivera Queena kojeg smo toliko čekali u ovom crossoveru. No ipak, iako same scene borbe izgledaju puno bolje nego što smo navikli od Arrowversea, konačni obračun je ipak bio previše, previše zbrzan. Također bih nadodao da mi se nije svidjelo što se borba ograničila samo na Anti-Monitora u omjeru sam protiv svih, jer su njegovi Shadow Demoni i u na početku, a i sada na kraju crossovera ipak bili dobro prikazani kao vojska negativca te je šteta što taj impresivni pogled kada tisuće njih napadaju grad bio tako kratak.

Ovime se možemo nadovezati i na CGI, koji zapravo izgleda sasvim solidno, svakako bolje od onoga što smo u Arrowverseu dosad gledali. Anti-Monitor čak izgleda i nešto bolje nego što se sjećam, ali naglašavam, kao i u recenziji prva tri dijela, da je njegov vanjski izgled mogao biti i bolji. Što se tiče humora, iako nije nešto inovativan, zapravo je simpatičan i vrlo efektivan, pogotovo u posljednjem dijelu koji se u tom aspektu uspio donekle izvući budući da je prijašnjim spomenutim segmentima dosta škripao te je, u odnosu na ostale, najgori dio ovog cijelog crossovera. Ono što se moglo očekivati, najzaslužniji za humor su likovi iz Legends of Tomorrow, od kojih se, uz Saru/White Canary, najviše ističu lik Ave Sharpe i neizostavni Ray Palmer/Atom. Kad smo još kod tih tehničkih stvari, mogu reći daje glazba okej, iako je nema puno, ona koja se čuje na samom vrhuncu crossovera je sasvim solidna te koliko-toliko pojačava utisak, šteta što taj utisak nije potrajao duže.

I što sad reći za kraj? Iako smo na kraju generalno zadovoljni cijelom egzekucijom ovog crossovera koji je poslužio kao kulminacija dosadašnjeg Arrowversea, ne možemo se oteti dojmu da se dosta stvari moglo napraviti drugačije i bolje, pogotovo u ova zadnja dva dijela. Time možemo reći da su nam prva tri dijela bila dosta bolja od ova zadnja dva, što će odraziti i na ocjeni. Imali smo neki osjećaj da je prošla sezona i prvi dio ove sezone Arrowverse serija bio uvod u Crisis, onda smo u prva tri dijela dobili uvod u zadnja dva dijela, ali umjesto da ta zadnja dva budu neki gigantski BOOM, ova zadnja dva dijela više izgledaju kao još jedan uvod, i to u nove epizode svih Arrowverse serija koje već od idućeg tjedna nastavljaju. Na koncu, i ova kulminacija nije bila kulminacija koliko je bila uvod u budućnost Arrowversea. Iako je jako dobro zaokružila priču Green Arrowa čijoj su seriji ostale još dvije epizode, a i postavljanje novog Multiverzuma u kojem ćemo sada gledati sve te omiljene heroje u različitim serijama, ali ovaj put sve u istoj stvarnosti.