Desetogodišnji vremenski period od 2010. do 2019. godine donio nam je velik broj izvanrednih filmova u kojima smo imali priliku uživati. Bio je to period u kojem je kinematografija značajno napredovala i u kojem su se filmaši odvažili napraviti mnoge nove, revolucionarne i kreativne stvari. Od maestralnih i požrtvovnih glumačkih izvedbi, preko inovativnih tehničkih rješenja pa sve do čistih umjetničkih remek-djela, filmovi iz ovog perioda ponudili su nam sve – od smijeha, zadovoljstva, oduševljenja pa do ekstaze, suza i gubitka daha.

Iako je teško i prilično nezahvalno reducirati sva majstorska ostvarenja na bilo kakav broj, potrudili smo se za vas prezentirali listu deset najboljih dugometražnih uradaka, koji su svojom snagom, emocijom, artizmom i inovativnošću obilježili deset godina za nama. Sezona je nagrada, tako da se i mi, uz maleno zakašnjenje (ali to su krivi naši distributeri, ne mi), osvrćemo i na nagrađivane uratke kao zagrijavanje za skorašnji main event. Kao i na svim dosadašnjim listama, vodit ćemo se konkretnim kriterijima, koje ćemo, dakako, objasniti u našim obrazloženjima rangiranja. O povijesnom značaju ovih filmova teško je govoriti zbog premalog vremenskog razmaka, ali mislimo da smo dorasli zadatku da procijenimo emocionalnu i umjetničku snagu ovih filmova, kao i njihovu kreativnost, dubinu, originalnost i inovativnost, što su temeljni kriteriji kojima smo se vodili prilikom izrade ove liste.

Svaki od ovih filmova lijep je i snažan na svoj specifičan način i možda se neće svi složiti rangiranja pa čak ni oko odabira, ali mislim da snagu i posebnost ovim filmovima nitko ne može osporiti. Nastojao sam biti što objektivniji i uvažiti sve kriterije i komponente odabranih filmova tako da ova lista dobije što veći autoritet pa eto… nasmijte se malo, zaplačite i prisjetite se onih ostvarenja koja su vam u proteklih deset godina, na ovaj ili onaj način, oduzimala dah.

 


10. Toy Story 3 (Priča o igračkama 3, 2010.)


Država: Sjedinjene Američke Države
Trajanje:
103 min.
Režija: Lee Unkrich
Glavne uloge:
Tom Hanks, Tim Allen, Joan Cusack, Ned Beatty, Michael Keaton, Whoopi Goldberg

Razlog: Nastavak koji se pojavio nakon dugih 11 godina čekanja, Priča o igračkama 3 je pokazala sav kreativni genij Leeja Unkricha i svu čaroliju najljepšeg Pixarovog filmskog serijala. Ovaj je film svojom čarolijom naprosto oborio s nogu kako kritiku, tako i publiku i na najbolji mogući način odveo serijal u jednom novom smjeru. Isto kao što Andy oprostio s igračkama, tako smo se i mi oprostili s Pričom o igračkama koju smo zavoljeli kada ju je John Lasseter prvi puta donio na platno. Međutim, ta je tranzicija izvedena impresivno i poučno, s toliko predivne nostalgije da je ovaj film zaslužio otvoriti našu listu deset najboljih u posljednjih deset godina.


9. Joker (Joker, 2019.)


Država: Sjedinjene Američke Države
Trajanje:
122 min.
Režija: Todd Phillips
Glavne uloge:
Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy

Razlog: Iako će trebati neko vrijeme da se povijesni i kulturološki utjecaj Phillipsovog Jokera objektivno procijeni, činjenica je da je ovaj film potpuno šokirao kako publiku, tako i kritiku. Voljeli ga ili ga mrzili, Joker je film koji je apsolutno originalan, apsolutno snažan i donio je moguće i najbolju glumačku interpretaciju jednog glumca u posljednjih deset godina. Snažno evocirajući ono najbolje od Martina Scorseseja, Joker je ne samo postavio temelje za redefiniciju filmskih adaptacija stripova kako bi one bile autentičnije u odnosu na originalni materijal, već je i prezentirao najbolju, najmračniju i najdublju psihološku studiju jednog lika u posljednjih deset godina, što je dovoljno unikatno i dovoljno posebno da se već sada nađe na ovoj listi.


8. Roma (Roma, 2018.)


Država: Meksiko
Trajanje:
135 min.
Režija: Alfonso Cuarón
Glavne uloge: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira

Razlog: U svom neupitno najintimnijem filmu, Alfonso Cuarón je pokazao koliko impresivno i koliko snažno može djelovati jedan hiperrealistički film koji prikazuje ništa doli – život. U ovom remek-djelu od art filma, Cuarón je pokazao ne samo da je genijalan i inovativan filmaš, već i da ima nevjerojatan osjećaj za portretiranje života i ljudske sudbine na način koji je istovremeno surov i prekrasan. Roma je film koji je oborio kritičare s nogu i koji nas je, gotovo u jednom dahu, proveo kroz životnu priču ne jedne Meksikanke, već Meksika kao takvog, a da je uz to bio tehnički superioran, inovativan, posvećen i naprosto – savršen.


7. Inside Out (Izvrnuto obrnuto, 2015.)


Država: Sjedinjene Američke Države
Trajanje:
94 min.
Režija: Pete Docter
Glavne uloge:
Amy Poehler, Phyllis Smith, Richard Kind, Lewis Black, Bill Hader, Mindy Kaling

Razlog: Drugi animirani film na našoj listi zaslužio je svoje mjesto činjenicom da je bio nevjerojatno originalna i nevjerojatno iskrena, a opet autentična interpretacija života. Kreativni genij Petea Doctera ponovo je došao do izražaja u razradi priče koja nas je toliko toga naučila o životu i odrastanju, ali i o prirodi naših emocija i naše psihologije. Ipak, film je pri tome zadržao iskru dječje nevinosti i iskrenosti, ostao ne samo dražestan, već i neupitno zanimljiv, a zbog svoje originalnosti i kreativnosti je zaslužio svoje mjesto na našoj listi.


6. Call Me by Your Name (Skrivena ljubav, 2017.)


Država: Sjedinjene Američke Države, Italija, Brazil
Trajanje:
132 min.
Režija: Luca Guadagnino
Glavne uloge:
Armie Hammer, Timothée Chalamet, Michael Stuhlbarg

Razlog: Iako svojedobno kontroverzan, Call Me by Your Name je film koji je, vrlo lako moguće, imao najiskreniji i najtočniji prikaz svega onoga što ljubav jest u posljednjih deset godina. Ta intrigantna i prelijepa priča o tajnoj ljubavi između mladića i dječaka dovedena je to umjetničke kvalitete izvrsnom režijom Luce Guadagnina, koji je uspio rekreirati atmosferu europskog art filma, i maestralnim scenarijem legendarnog Jamesa Ivoryja, koji je kroz svoju studiju i obradu likova uspio ovaj film učiniti “emotivnim pobjednikom” cijele ove liste. Izvrsna glazba Sufjana Stevensa bila je izvanredna kulisa ovoj istinski prekrasnoj priči koja je rušila barijere i predrasude kako u samom filmu, tako i među gledateljima izvan njega.