Jedna od najvećih rasprava pri kraju 2019. godine je bila ona o “pravoj kinematografiji” i mislima Martina Scorsesea o tome. Sada se još jedan filmaš uključio u raspravu i nazvao 2019. godinu ratom za filmove. Quentin Tarantino je intervjuiran za Deadline s više umjetničkih naklona.

Rekao je, “Kada kažete, unatoč nastavcima i Avengers: Endgame i svemu tome ostalom, ja zapravo mislim da se prošle godine odigrao rat za filmove.” Sve ovo zvuči prilično ozbiljno, ali redatelj je imao više za reći. Važno je dobiti cijeli kontekst njegovih komentara, a više od njih možete pročitati u nastavku.

“Kako ja mogu vidjeti, komercijalni produkti koji su u vlasništvu konglomerata, projekti za koje svi znamo i imamo ih u svojoj DNA, bilo da su to Marvel Comics, Star Wars, Godzilla i James Bond, ti filmovi nikada nisu imali bolju godinu od prošle. To bi bila godina kada je njihova svjetska dominacija napokon izvršena. Ali to nekako nije bilo.”

Dodao je, “Zbog onoga što ste rekli, mnogo je originalnih filmova izašlo i zahtijevalo biti viđeno, i zahtijevalo biti viđeno u kinima. To postaje stvarnost, zaista snažna godina. Zaista sam ponosan što sam nominiran s ostalim filmovima koji su nominirani. Mislim kada zbrojite prošlu godinu, to je kinematografija koja ne upada u status blockbustera, koja je napravila svoj otpor prošle godine.”

“Da se to nije dogodilo prošle godine, možda bi to bio posljednji trenutak za takve filmove,” Tarantino je nastavio. “Ovo je bila zaista dobra godina. Boriti se s nečim poput Avengers: Endgame, zbog kojeg se mjesec dana prije i poslije nije pričalo o ničem drugom. Pokušali su to učiniti s ovim posljednjim Star Wars filmom i mislim da im to baš nije uspjelo, ali niste mogli uči u United Airlines bez svih tih poveznica, čak su i sigurnosne reklame imale Star Wars scene.”

E sad koja riječ i od mene i zašto mislim da je taj rat upravo prošle godine izgubljen. Prvo, većinom se slažem s Tarantinom, međutim, rat, ako ga je i bilo, debelo je izgubljen. I ne samo to, nego je pokazao studijima da se uopće ne isplati praviti originalne filmove, pogotovo ne neke u koje treba uložiti novce. U godini kada je bilo najviše filmova s preko milijardu dolara (uglavnom sve franšize i nastavci), kada smo dobili film s najvećom zaradom u povijesti, ta godina je jedna od najgorih po zaradi na kino blagajnama ikada. Što bi značilo da su upravo svi ti originalni filmovi, koji nisu dijelovi franšiza, debelo podbacili. Da stvar bude gora, prošla godina je filmski bila jedna od najboljih u negdje posljednjih barem 20 godina. Oscari će biti također jedni od najzanimljivijih u povijesti, a opet nisu napravili ništa u pogledu novca, a to je ono što studije zanima. Što gledatelji žele gledati.

A evo i nekoliko brojki:

  • Once Upon a Time… in Hollywood na budžet od $90 milijuna zaradio $373 milijuna. Ok, otplatio je sebe, ali jedva.
  • Ford v Ferrari – budžet $97 milijuna zaradio $216, dakle nije se ni isplatio (treba otprilike tri puta veću zaradu imati od uloženog)
  • 1917 – budžet se procjenjuje na oko $90–100 milijuna, do sada zaradio $149, neće puno više, daleko od isplatljivog
  • The Irishman – tko zna kako se i koliko isplatio Netflixu
    ostali nisu vrijedni spomena, osim Parasite, koji je doslovno eksplodirao, ali to su za Hollywood i dalje jako male brojke

Sada usporedite to s recimo Jokerom, koji je zaradio oko 20 puta više nego je uloženo.

Mogu se filmaši koliko žele buniti, možda i jedan dio publike, ali većina svjetske populacije je odlučila što želi gledati u kinima, svidjelo se to nekima ili ne.

Na svu sreću, sve je više i više kvalitetnih originalnih serija, pa možemo barem u tome uživati, iako je i tu hiperprodukcija stvorila više problema nego koristi.