Pročitali smo knjigu koju je napisao Amor Towles, Plemeniti gospodin u Moskvi . Našu recenziju knjige Plemeniti gospodin u Moskvi pročitajte u članku.

Autor: Amor Towles

Izdavač: Mozaik knjiga, 2019.

Grof Aleksandar Iljič Rostov, nositelj odličja svetog Andrije, član Konjičkog kluba i voditelj lova, nakon odluke boljševičkog suda da se nije pokajao nakon što je napisao politički neprihvatljivu pjesmu, ostaje doživotno u kućnom pritvoru hotela Metropol. Umjesto da život provodi u svom uobičajenom apartmanu, premješten je u malu tavansku sobu. Bez ijednog dana radnog staža, ali s puno snalažljivosti, oštroumnosti i karizme prihvaća svoju novu situaciju. Prilagođava se životnoj ograničenosti te nastavlja pratiti promjene svoje Rusije koje se zbivaju ispred vrata hotela. Unutrašnjost objekta, ali i njegove duše će mu obogatiti osebujni zaposlenici i gosti, bez kojih bi mu dani bili jednolični.
Recenzija knjige: Plemeniti gospodin u Moskvi Pošto sam se već više puta opekla, svaki bestseller uzimam sa zadrškom. Od kada je knjiga kod nas izašla nisam naišla na loš komentar o ovom naslovu. Došla sam do nekog svog zaključka: ili se još nije krenula čitati ili je stvarno svima toliko genijalna (na Goodreads stranici ima ekstra visoku ocjenu od 4.36 na osnovi 202000 ocjena). Skeptična sam i prema „buckama“ (knjiga ima 525 stranica) jer sam jedna od onih koji kada započnu čitati knjigu istu moraju i dovršiti. Svi znamo da kada nešto ne ide, kada je nešto dosadno, poželimo da ima što manje stranica. Sa svime time na umu, evo me razmišljam o svojim dojmovima nakon pročitane sage o posve savršenom Gospodinu iz Moskve.

Dugo nisam naišla na toliko ekstremno savršenih likova u jednoj knjizi pa su mi lagano počeli ići na živce. Počevši od Aleksandra, koji nije imao niti jedne brige na pameti više od trideset godina. Živio je sretnim i potpuno zdravim i ispunjenim životom u hotelu (problemi oko plaćanja računa, jela i pila, smještaja, sve je bilo podmireno, kao kazna u Sovjetskom savezu). Njegovi kolege i kolegice su mu naravno bili dobri prijatelji i svatko od njih je bio vrlo uspješan u onome što radi. Prekrasna plava i uspješna glumica Ana mu je bila ljubavnica, dok su i raznorazni gosti bili elokventni, duhoviti, pametni kako bi uspješno parirali savršenom Gospodinu. Jedna od najbitnijih osoba u njegovom životu je svakako bila Sofia. Djevojčica koju posvoji u dobi od pet godina pokaže se kao savršena, mirna, staložena, pametna i nevjerojatno talentirana. Svako jelo koje je Grof konzumirao u restoranu hotela je bilo na nivou sadašnjih Michelinovih zvjezdica koje je naravno popratilo i pravo vino. Sve su se te savršenosti događale dok su „vani“ ljudi umirali od gladi, hladnoće, bili slani u Gulag i jedva krpali kraj s krajem.

Djelo predstavlja povijesnu fikciju. Naglasak na fikcija, dok je povijest bila navedena samo kod nabrajanja djela ruskih pisaca. Ne razumijem zašto je onda radnja smještena u Rusiju, kada je realno gledajući mogla biti i u Zanzibaru. Ono što me je tjeralo da čitam i čitam i čitam vrlo sporu, često dosadnu i rastegnutu nebitnu radnju je divan stil pisanja. Rečenice su na momente bile čarobne i vrlo maštovite: „Ali, kako je napredovao kroz jedanaesti, dvanaesti i trinaesti esej, doimalo se da se njegov cilj udaljava. Knjiga odjednom više nije bila stol za objedovanje, nego svojevrsna Sahara. A grof je ispraznio svoju čuturu pa će uskoro puzati po njezinim rečenicama, da bi vrh svake teško izvojevane stranice otkrio još jednu iza nje…“.

Poetična proza mi je draga, ali u ovom djelu mi nije uspjela nadomjestiti sve ostalo meni bitno za zanimljiv i dobar roman. Pretpostavljam da su oni oduševljeni romanom moje viđenje nedostataka gledali kao plus. Na vama je da provjerite kako ćete vi doživjeti prekrasno napisan roman koji govori o svemu, a u biti kada bolje pogledamo, ni o ničemu. Ova knjiga mi se čini kao savršena za sastanak nekog čitateljskog kluba i razmjenjivanja mišljenja jer će zabava biti zagarantirana. Možda će adaptirana serija u kojoj će glavnog lika glumiti Kenneth Branagh biti zanimljivija, življa i manje savršena i više povijesno točna. Ostaje mi provjeriti ili možda ipak ne?

„ – Da sam barem ja ondje, a ona ovdje – rekla je i uzdahnula. I to je, pomislio je grof, bila pritužba primjerena za cijelo čovječanstvo.“

„Jer, u životu nije važno hoće li nam pljeskati; važno je hoćemo li izaći unatoč neizvjesnosti pohvale.“