Pročitali smo knjigu Korane Serdarević, Eksperiment Irene Toth. Našu recenziju knjige Eksperiment Irene Toth pročitajte u članku.

Autor: Korana Serdarević

Izdavač: Fraktura Zaprešić, 2017.

Korana Serdarević rođena je 1982. godine u Zadru, na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirala je hrvatski jezik i književnost te komparativnu književnost. Radila je kao novinarka kulture Večernjeg list i tjednika Forum, od 2013. radi kao gimnazijska profesorica (zašto Korana ????????). Za kratke priče 2013. osvojila nagradu Ranko Marinković – priča Kravosas, te nagradu Zlatko Tomičić za priču Ptice. Nakon knjige priča Nema se što učiniti godine 2017. u nakladi Frakture objavljen joj je roman Eksperiment Irene Toth koji je izazvao polemike na kulturnoj? sceni u Hrvata.

Nije da mi je ime Korane Serdarević bilo nepoznato, ali prvi puta susrela sam se sa njezinim radom i njom osobno dana 8. ožujka 2019. u Društvu hrvatskih književnika gdje su književnice Julijana Matanović, Sanja Pilić i Korana Serdarević čitale svoje priče. Nakon zbirke priča Nema se što učiniti morala sam odmah u nastavku pročitati i roman Eksperiment Irene Toth.

Obično se na naslovnicu osvrnem na kraju, ali ovaj puta odmah ću istaknuti kako naslovnica izvrsno odražava sadržaj romana. Na prvi pogled nema razlike, dvije gotovo identične žene, jedna smeđa, druga plava, pa što. Razmotrimo detalje.

Irena Toth, na pragu tridesetih i sa osjećajem neproživljenosti života, odlučuje živjeti po svojem, eksperimentirati sa vlastitim životom osluškujući što će joj taj eksperimentalni život donijeti. Irena napušta stalan posao u laboratoriju, neko vrijeme živi od ušteđevine koja se topi, pokušava ponovno se zaposliti na drugačijim radnim mjestima, propituje ljude koji je okružuju, potpune strance ali i rodbinu.

Obitelj nije impresionirana njezinim eksperimentom, ipak je već navršila tridesetu, Irena ne odustaje. Čini mi se kako je na kraju samo zatvorila jedan krug.

Irenino okruženje nije poticajno, otrovna majka, otac slabić u drugom braku sa intelektualno slabijom, ali emotivno jakom ženom, teško depresivni mlađi brat, stara baka udovica, slika pokojnog djeda i oslonca obitelji. Likovi van obitelji jednako su emotivno oštećeni, svaki na svoj način i iz svojih razloga, ali Irena se toliko nastoji promijeniti da se i fizički mijenja, od boje kose i frizure do dužine nosa, visine, madeža na licu.

Iskreno, puno mi je dojmljivija zbirka priča Korane Serdarević Nema se što učiniti nego roman Ekperiment Irene Toth. Neki dijelovi mi nisu sjeli, oni u kojima ona opisuje svoje fantazije i seksualna iskustva sa osobom istog spola, iako je sve to životno i niti malo vulgarno opisano.

Čitala sam kako je nakon objavljivanja roman izazvao buru u kulturnoj javnosti, jedan je u jednom književnom časopisu objavio traktat o napornim ženama, ali nisam shvatila da li mu je naporna Irena Toth, Korana Serdarević ili obje. Možda i sve one koje ne pristaju biti drugotne? Dobro je prošao što sam taj članak čitala after party, nakon što se prašina slegla, inače bih ga žestoko ispovijedila.

Da li sam se prepoznala u Ireni? Jesam, ali moji ekperimenti trajali su do tridesete iz nekih drugih razloga, više silom prilika, a onda „došlo vrijeme da se smirimo, da sa nekim život živimo“.

Citat:

“Moja mama je tvrda, oštra i opasna. Moja mama opasna je po život”